MI A FLOWER JÓGA?
2013.09.30. 08:28
Flower
yoga
„Nem azért felejtünk el játszani, mert
megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani.”(George
Bernard Shaw)
A flower jóga módszertana
A Flower jóga
módszer alapja a hatha jógarendszer, és a Nalíni női jóga módszerét követi,
speciálisan a kislányok (7-18 éves korig) testi-lelki adottságaihoz igazítva.
A „flower” szó a
„flow”-ra, áramlásra utal, amely az egyik legfontosabb női minőségek
egyike. A flower-virág jelentés pedig,
arra a csodálatos tulajdonságra utal, ami minden nő sajátja: külső és belső
szépségére, termékenységére, hogy képes új életet teremteni, világra hozni.
A flower jóga
hozzásegít ahhoz, hogy a virág akkor hozzon termést, amikor eljön az ideje, és
hogy az a termés érett legyen. A bimbót nem feszegethetjük durván, hogy mielőbb
virággá bomoljon, és hiába tépjük le a virág szirmait, attól nem lesz termése.
Ki kell várni, hogy minden a maga idejében történjen.
A Nalíni női
jógában a fókuszban az áramlás, megnyílás, az elfogadás, tolerancia, beengedés,
és a sokféleség megtapasztalása áll. A
nő meg tudja tapasztalni a gyakorlás alatt a belefeledkezést, és a saját
megérzéseire való odafigyelést. A jóga alatt létrejön egy meditatív állapot, a
belső szabadság megtalálása. Megengedett, és kívánatos a saját intuícióra való
odafigyelés, mert nem kell beleerőszakolni a testet olyan gyakorlatba, ami
számára nem megfelelő. Nincsenek elvárások. A nő hozza meg azt a maximumot, ami
tőle telik, de tegye ezt szabad lélekkel,
azért , mert ő maga szeretné. A gyakorlások alkalmával felerősödik a
belső hang: az intuíció, a megérzés, és a mindennapi életben is egyre
gyakrabban hallatja hangját. Ahogy a test jelzéseire odafigyelünk és
megtanuljuk uralni, tudatosítani nemcsak a testrészeket, de a belső szerveket
is, úgy nő meg a tudatosság az élet egyéb területein is: a párkapcsolatokban,
kapcsolatokban.
A nők sajátossága
a ciklikusság és a változás: életkoronként, életszakaszonként, de havi
rendszerességgel is. Ezt a minőséget fontos figyelembe venni a jóga
gyakorlásában is, mert ezek képezik alapját a helyes gyakorlásnak.
A flower jóga
egészen újfajta, holisztikus megközelítésben szeretné a lányok nőiségét,
önbecsülését erősíteni. Olyan készségek fejlesztését szeretnénk megtanítani a
hozzánk fordulóknak, amelyre életük során nagyobb szükségük lesz, mint arra a
tudáshalmazra, amit jelenleg az oktatási intézményekben tanulhatnak. Megismerkedhetnek a saját testünkkel, érzéseikkel, és a környező
világgal, az elemekkel. Tudatosítjuk testrészeiket: jógázhatnak szemükkel,
ujjaikkal, záróizmaikkal is. A kreativitást több szinten is elősegítjük: táncal,
játékokkal,mandalákat rajzolással, énekeléssel, együtt gondolkodással.
A jóga elméleti
oldaláról, a jámák és nijámák ismertetése akár tanmeséken keresztül az alapvető
emberi értékekről,erkölcsről, hagyományokról, egészséges életmódról segít a
harmónia megtalálásában. Megtanítjuk az együttműködés alapjait a páros
gyakorlatok segítségével. A jóga segít az iskolai nehézségek leküzdésében is, a
gyakorlók légzőgyakorlatokkal több energiát nyernek, a koncentrációs feladatok
pedig segítenek, hogy egy dologra tudjanak összpontosítani.
Miért jóga?
Az érzelmi
intelligencia fejlesztésére, mint látni fogjuk, a jóga eszköztára csodálatos
lehetőségéket biztosít. A jóga tudománya közvetlen tapasztalásokon alapul.
Ászanái nemcsak a testre, de a lélekre, szellemre is hatást gyakorolnak. Ez a
mozgásrendszer egyensúlyba hoz, visszavezet a belső erőforrásokhoz, megnyitja a
„Jóisten kapuit”, megtanít arra, hogy a cselekvéseinkből szemlélővé érkezzünk.
Különféle egész-ség megőrző, gyógyító készségeket és gyakorlati alkalmazásokat
tanít.
Ez a szakdolgozat
nem tér ki az ászanák ismertetésére, mert számos remek magyar nyelvű alkotás
kiváló útmutatást nyújt ebben az életkorban elvégezhető jóga ászanákról és
pránajámákról.
A flower jógán az
életkori sajátosságok figyelembevételével Csíki Mariann: Gyermekjóga, és P.S.
Maheshwarananada: Jóga gyermekkel című szakirodalmi útmutatásait követjük.
Női gyakorlatok
támakörben pedig a Nalíni női jógaoktatóképzés anyagát használjuk.
Jelen szakdolgozat
arról szól, hogy a flower jóga módszere milyen bázisokra épül.
Az ősi kultuszok
régen elenyésztek. Hagyományok és szokások már csak alig-alig fordulnak elő
,pedig ezek adtak közvetlen visszajelzést arról, hogy hol tart érési folyamatában
a felnövő fiatal. Az elemista rövidnadrágban járt, télen mackónadrágban.
Gimnazista korában már felvehette a bricseszt. Hosszú nadrágot az érettségire
kapott. A lányok nem viselhettek hernyóselyem harisnyát, magas sarkú cipőt. Ha
pedig kisminkelve, felékszerezetten ment volna iskolába, azonnal kicsapták.
Természetesen a
gyerekek igyekeztek megszegni a szabályokat, de az informatív hatásuk akkor is
megvolt: „ Itt tartassz, ez vagy most te.”
Mivel a serdülés
korában számtalan kellemetlen korlátozás érvényesült, általános törekvés volt
arra, hogy lerövidítsék ezt a korszakot, hogy minél előbb szabad felnőtté
válhassanak. Ez az alapérzés gyorsította az érési folyamatot.
A mai kor
serdülője ennek az ellenkezőjére törekszik: igyekszik kitolni a tinédzser
éveit, hiszen ez lett a legkellemesebb időszak. Felnőtt jogokkal jár
(öltözésben, szórakozásban, szexuálisan) de felnőtt életterhek nélkül.
Ehhez hozzájárul a
továbbtanulók körében a szociális szülőre utaltság, és az értelmiségi pályákon
tapasztalható túlgondoskodás: témavezetők, tanácsadók stb.
Aki elfelejt
felnőni, aki mindig a nagyoktól várja a dicséretet, korholást, vezetést, az nem
akar felelősséget vállalni tetteiért. (forrás 5.) (részlet Kornhoffer Tünde Flower jóga c. diplomamunkájából)
|